住宅取材では時代に対してのユーザーの創意工夫がさまざまに見えてきて共感を感じる。この東川のアトリエの建築は急激に建築コストが上昇した時期に新築されていた。
そういう厳しい環境の中でどう建てるかと考えたら、総面積をギリギリまで抑えるのが第1の対策。その上でデザインもシンプル化して、素材の味わいをたのしむという方向性に向かっていくのが自然なのではないだろうか。
このアトリエ建築ではホタテ漆喰の塗り壁にポンっと面白いオブジェが飾られていた。薪ストーブの置かれた壁面側で、炎に意識が集中するようなインテリア空間。炎を見つめるときって、たぶん人間の意識としてはボーッとしている。ストーブに薪をくべるという行為は、単純でほぼ無念無想でしょう。そしてやがて炎が立ち上がってくると、しばし、ボーッと時間を彷徨う。
そんな気分の時の泳ぐ視線のやり場にぴったりな造形物(笑)。っていうような印象を抱いたので建て主である設計者に
「これなんですか、いいね、ステキだ」と話しかけたら、
「ありがとうございます。これは以前にリフォームの現場でサビがきて捨てられた
屋根板金の1枚なんですよ(笑)」とのこと。
建築を業とする人間にとってうち捨てられた建材はよく遭遇する物体でしょう。しばし「ボーッと」して過ごす時間に見ていたいオブジェとして、こういう素材とサビが醸し出す板金を見ていたいという心象には、思わず同意させられた(笑)。
考えて見ると「家にいる時間」というのは、その人が「ボーッと」している時間ということでもある。たぶん、そういう無意識の世界との架け橋・扉のような空間として住宅というもののホントの価値はある。無意識での「いごこちのよさ」というものがカタチになることを多くの人の潜在意識は求めているのではないか。まるでモンドリアンの絵画を彷彿とさせるように、この錆びた板金1枚が飾られることには、不思議と納得感が強く感じられた。
薪ストーブによるインテリア空間性には、そういった心象性の部分が大きいのだろうと思います。本然の自分のこころが再生させられる舞台装置とでも言えるのかも知れません。
また、建築の外観の雰囲気にもそのことは言えるのかも知れない。シンプルな三角屋根で人間の基底的な造形感覚につよく訴求して、そして素材としても地元の一般的な樹種であるトドマツの経年変化の様子が毎日目に飛び込んでくる。
そんな日々の繰り返しの中で、「あ、またボーッとしていよう」と思える。単純なことだけれど、どうも無上に楽しいと思えるのではないだろうか。
English version⬇
Blissful Time at Home, Spending Time in Idleness – Higashikawa’s Atelier – 4
After all, isn’t this the most relaxing thing? A space and time without thinking about anything else. This is the ultimate value we seek in a house. The ultimate value we seek in a house.
In our coverage of housing, we feel empathy as we see the various ways in which users are creative and ingenious in response to the times. This atelier in Higashikawa was built at a time when construction costs were rising rapidly.
When considering how to build in such a difficult environment, the first measure was to keep the total floor space as small as possible. The natural direction to take would be to simplify the design and enjoy the flavor of the materials.
In this atelier architecture, an interesting object was placed on a scallop plaster wall. The interior space was decorated with a wood-burning stove on the wall side, which made the viewer concentrate on the flame. When we gaze at the flames, we are probably in a daze. The act of putting firewood on the stove is simple and almost unthinking. And when the flame eventually rises, we often wander through time in a daze.
This sculpture is the perfect place for my swimming gaze when I am in such a mood (laughs). I had such an impression that I asked the designer, the owner of the building, “What is this?
I said to the designer, who is the owner of the building, “What’s this?
He replied, “Thank you very much. This is a piece of rusted roofing sheet metal that was discarded at a previous renovation site.
This is a piece of roofing sheet metal that rusted and was thrown away at a previous renovation site.
(Laughs)” For those of us who work in the construction industry, discarded building materials are probably a common object we come across. I couldn’t help but agree with the mental image of wanting to look at this kind of material and the sheet metal that rust creates as an object to look at during the time one spends “in a daze” for a while (laugh).
When you think about it, “time spent at home” also means the time when a person is “zoned out. Perhaps the real value of a house is as a space that serves as a bridge or doorway to the unconscious world. The subconscious of many people may be seeking to give form to their unconscious sense of “comfort. The fact that this piece of rusty sheet metal is displayed in a manner reminiscent of Mondrian’s paintings is strangely satisfying.
I think that the interior spatiality of a wood-burning stove has a large part to play in this kind of mentality. It may be said that it is a stage set that allows one’s true spirit to be revived.
This may also be said of the atmosphere of the exterior of the architecture. The simple triangular roof appeals strongly to our basic sense of form, and the aging of the Abies sachalinensis, a common local species of tree, is a daily sight.
The repetition of these days makes me think, “Oh, I’ll just sit idle again. It is a simple thing to do, but I think it is a supremely enjoyable experience.
Posted on 6月 28th, 2023 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅取材&ウラ話
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