住宅には「開口部」が決定的な意味を持つ。
現代住宅はガラスという素材が窓やドアの決定的な因子になっている。
ガラス自体は日本でも相当古くから、
それこそ古代の時代から数多く存在しているけれど、
装身具やガラス玉のように装飾具として利用され
これを透明性を持った「建材」として外部建具に嵌め込む発想がなかった。
欧米社会では普遍化したことがどうして日本では起こらなかったのか、
よくわからないナゾなのではないかと思っています。
明治以降、欧米から建材としてのガラスが輸入されるようになって
それが対ロシア国防意識からの北海道開拓、開拓民の増加を国策として
推進されるようになって、日本家屋の決定的な弱点・寒冷対応での
気密性の欠如ということに気付かされた。そこで具体的対応として
ガラス建材が北海道が最前線として革新が起こり日本家屋に導入されていった。
日本の住宅性能が進化したのにはロシアの侵略への脅威が底流にあったといえる。
今日のウクライナにつながるような危機意識が日本社会にも強く存在した。
日本のガラス窓最初期からの建材屋さんにインタビューしてその状況の
リアリティを取材した記憶があります。
しかし、ガラス建材は導入されなかったけれど、
日本家屋に開口部の文化が乏しいというような言い方はできない。
日本人の生活スタイルとして開口部へのこだわりは多様に存在する。
上の写真は上芳我家の床の間付きの座敷空間だけれど、
庭の景観を楽しむために大開口の障子建具や書院の開口部など、
景観と同時に障子の美しい光のコントロール、そのグラデーションを
感受性でフルに楽しんでいるのだと思う。
北海道人として温暖地域のこうした視覚優先の開口部構成にため息が出る。
いろいろなディテールの仕様、その丹念な造作を見るに付け、
そこに費やされる建築表現力の深さに驚かされる。
一方で、こちらの写真群は商家としての基本デザインを構成する外部建具。
京町家などで洗練されていった木格子による表現と
開口部のディテールにも、いかにも日本社会的な熟成感が漂っている。
こういった素材と格子組に対して白い障子が基底的なシンフォニーを見せる。
町家という都市住宅共通の建築デザイン要素を形成する
こういった開口部デザインは日本文化の重要なパート。
明治開国時期に日本の街並みを体感した多くの欧米の人たちは
その統一感の取れた街区デザインに対して感銘を語ってくれている。
現代日本の住宅地の街並みは、ガラス建材の窓が
基底的なデザインエレメントを形成しているけれど、
その機能性においては相当の進化は見られていると思うけれど、
このような繊細な美感を讃えている和の開口部文化に対して
どこまでのレベルに達しているか、疑問の余地があるのではないか。
English version⬇
[A richly designed Japanese house opening ⑤ Shikoku living space-43]
The maturity of the Japanese opening is high in terms of both the element of “cutting out the landscape” and participation in the block design. What about modern glass building materials?・ ・ ・
“Opening” has a decisive meaning in a house.
In modern houses, the material of glass is a decisive factor for windows and doors.
The glass itself is quite old in Japan,
It has existed a lot since ancient times,
Used as ornaments like jewelry and glass balls
There was no idea to fit this into external fittings as a transparent “building material”.
Why did the universalization in Western societies not happen in Japan?
I don’t know what it is.
Since the Meiji era, glass as a building material has been imported from Europe and the United States.
That is the national policy to cultivate Hokkaido from the consciousness of defense against Russia and increase the number of pioneers.
Being promoted, the decisive weakness of Japanese houses, in dealing with cold weather
It was noticed that there was a lack of airtightness. So as a concrete response
As for glass building materials, Hokkaido was at the forefront of innovation and was introduced into Japanese houses.
It can be said that the threat to Russia’s aggression was at the bottom of the evolution of Japanese housing performance.
There was a strong sense of crisis in Japanese society that would lead to Ukraine today.
Interviewing a building material store from the earliest days of Japanese glass windows
I remember covering reality.
However, although glass building materials were not introduced,
It cannot be said that Japanese houses lack the culture of openings.
There are various commitments to the opening as a Japanese lifestyle.
The photo above is a tatami room with a tokonoma in the Kamiyoshiga family.
To enjoy the scenery of the garden, such as shoji fittings with large openings and the opening of the Shoin, etc.
At the same time as the landscape, control the beautiful light of the shoji and its gradation
I think I’m sensitive and fully enjoying it.
As a Hokkaido citizen, I sigh at this visual priority opening structure in warm regions.
To see the specifications of various details and their elaborate construction,
I am amazed at the depth of architectural expressiveness spent there.
On the other hand, these photos are the external fittings that make up the basic design of a merchant house.
With the expression by the wooden lattice that was refined in Kyomachiya etc.
The details of the opening also have a sense of Japanese social maturity.
White shoji show a basic symphony for these materials and lattices.
Forming an architectural design element common to urban houses called machiya
This kind of opening design is an important part of Japanese culture.
Many Westerners who experienced the streets of Japan during the opening of the Meiji era
He is impressed with the unified design of the block.
The streets of modern Japanese residential areas have windows made of glass building materials.
Although it forms the basic design element,
I think that considerable evolution has been seen in its functionality,
For the Japanese meatus culture that praises such a delicate beauty
There may be doubts about how high it has reached.
Posted on 4月 7th, 2022 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究
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