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【テレビ業界批判は「免許取り上げ」へ進むか?】


 画像は、昨日1/27 19:01受信した産経新聞のメール配信のスクショ。産経新聞は「フジサンケイグループ」であり、フジテレビとは企業経営眼的に「同系列」の立場とされるけれど、従来からフジテレビは産経新聞に対してそのような考え方はしていないとされてきた。朝日新聞とテレビ朝日、読売新聞と日テレの関係のように、こと「報道」については新聞社が主導的な役割を果たしているようではない。案の定、産経の伝え方にはむしろ突き放したような姿勢が感じられた。
 まぁ産経新聞としても「系列」的な立場からの「手心」を加えて報道すれば、そもそもの報道機関としての経営危機はさらに深まるしかないので、世の中に「合わせた」ように思われた。この報道ぶりが昨日の記者会見の状況を端的に表現しているのだろう。
 たまたま同窓生であることがわかった港浩一・前フジテレビ社長。友人たちからいろいろ断片的な「人間情報」が寄せられてくるのですが、こういう報道写真でも「鬼の首」的に象徴的に取り扱われることになる。しかしフジの問題は「天皇」とまで言われている日枝久氏こそが「企業体質」を作ってきた人物であり「巨悪」だというのがいわば共通認識だろう。その日枝久が依然として陰に隠れて、いわば「トカゲの尻尾切り」会見をさせている、という長時間のしらけた茶番劇とも思える。
 死去した読売新聞・渡辺恒雄と同様の立場にこの日枝久は立っていると言えるだろう。
 事実上「第4の権力」として情報コントロールの権能をほしいままにしてきた日本のメディア業界には、どうしてこのような「独裁的権力構造」が生成してしまうのだろうか。こうした「闇の権力」のような存在が、「世論」形成に大きな力を持ってきていたのはまぎれもない事実。
 政治についてたくさんの「腐敗追及」のようなことが行われる。そのこと自体は当然のことだろうが、しかし政治はまだしもそういう批判にさらされながら、同時に公平に「選挙」という洗礼は受け続けている。
 テレビメディアというのは本来、国民の共有財産である「電波」についてメディア企業に「許諾」されているだけの存在。メディアの意識を正常化させるためには、一度許諾されたものを返還させる条項を機能させるしかあり得ないだろう。そういった緊張感によってはじめて「情報の民主化」は為されるのではないだろうか?

English version⬇

[Will criticism of the TV industry proceed to ‘take away their licences’?
The corrupt corporate system has given birth to privileged people who are even referred to as irresponsible ‘emperors’. The people’s sovereignty should be the basis for taking away broadcasting licences. …

 The image is a scanned copy of an email distribution from Sankei Shimbun received at 19:01 yesterday, 27 January. The Sankei Shimbun is a member of the Fuji Sankei Group and is considered to be in the same family as Fuji TV in terms of corporate management, but it has traditionally been said that Fuji TV does not have such a view of the Sankei Shimbun. Newspapers do not seem to play a leading role in ‘news reporting’, as in the relationship between Asahi Shimbun and TV Asahi, or between Yomiuri Shimbun and Nittele. As expected, the Sankei’s way of reporting seemed to have a rather dismissive attitude.
 Well, it seemed that the Sankei was ‘in tune’ with the world, since if it reported the news from an ‘affiliated’ standpoint, it would only deepen its business crisis as a news organisation in the first place. This reporting style is probably a straightforward expression of the situation at yesterday’s press conference.
 Koichi Minato, former president of Fuji TV, who happened to be an alumnus. Various fragmentary ‘human information’ is received from friends, but even this kind of press photo is treated in a symbolic, ‘demon’s head’ way. However, the common perception of Fuji’s problems, so to speak, is that Hiedahisa, who is even referred to as the ‘emperor’, is the person who has created the ‘corporate structure’ and is the ‘great evil’. Hiedahisa is still hiding in the shadows and is having the press conference ‘cutting the lizard’s tail’, so to speak, which seems to be a long and tedious farce.
 It can be said that Hiedahisa stands in the same position as Tsuneo Watanabe of the Yomiuri Shimbun, who has since died.
 How is it possible for such a ‘dictatorial power structure’ to emerge in the Japanese media industry, which has effectively been the ‘fourth power’ and has been able to control information as it pleases? It is an indisputable fact that such a ‘dark power’ has been a major force in shaping ‘public opinion’.
 There is a lot of ‘corruption-chasing’ going on in politics. This in itself is natural, but politics is still subject to such criticism, while at the same time it continues to be subjected to a fair ‘electoral’ baptism.
 The television media is essentially an entity that is only ‘licensed’ by media companies to use the public’s common property, the ‘airwaves’. The only way to normalise media awareness would be to make provisions for the return of what has once been licensed work. It is only through such tensions that the ‘democratisation of information’ can be achieved.

 

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