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【関白秀次切腹の舞台 高野山・金剛峯寺-8】



高野山というのは、京都大阪の政治闘争の中心舞台から見て
いったいどのような利用価値・位置にあったのか不思議に思うことがある。
この連載であとで触れますが、奥の院には空海の廟所があり、
そこに至る道の脇には歴史に名を残している人物の墓が林立する。
織田信長とか「なんで?」と思う名前がどんどん出てくる。
果てはそういう歴史に残る人物ではなくとも
お金を儲けた人が一種の見栄で自分の墓標を建てたりしている。
どうやら空海の廟所はこの世で涅槃にいちばん近いというような信仰。
高野山が現世で占めているそういう空間認識を想起させるのが
豊臣政権時の関白秀次の罪と罰の地として選択されたこと。
天皇も深くその信仰に関係している地域なので一種の治外法権であり、
最高位を極めた人物に死を与えるのに高野山はふさわしいと考えられたか。

関白・豊臣秀次という人物は数奇な運命に翻弄された。
信長という奇跡的な天下人の人材抜擢方針によって異数の身分上昇を果たし、
その才覚と政治的幻術で天下人になってしまった秀吉は
秀長という極めて有能な弟の死去後、統制力を喪失してしまった。
天才的で飛躍に満ちた行動の秀吉を支えて世間常識との整合を調整していたのは
この弟の存在が大きかったのでしょう。
その弟を失った後、独裁者としての強権的無軌道が剥き出しになっていく。
道具人材として使役された甥の秀次にしてみれば、
ごく一般庶民としての人生を取り上げられ、本人に無関係に
関白に祭り上げられ、これもまた独裁者の伯父の好き勝手で死を賜った。
そういう不条理をいちばんわかっていたのは秀吉だろう。
こういう複雑微妙な政治事件の舞台として高野山はふさわしかったでしょう。
写真上は関白秀次自刃の空間とされる「柳の間」。
権力という、なまなましい不条理を常に生み出していく事象から
高野山・金剛峯寺という存在はある意味、重宝されたのでしょう。
もと最高権力者だが、それ以上の独裁者それも肉親からの賜死という
非常にデリケートな舞台として宗教空間は歴史的に機能している。

襖絵とかの背景装置はこの自刃にふさわしいと感じて選択されているのか。
権力と宗教のいわく言い難い関係性が伝わってきます。
さて、現代では衆院選の投開票の結果、現在の民意が確定した。
さまざまな喜怒哀楽・人間模様が展開していますね。
この秀吉政権時のような理不尽ではないことが「進化」の証でしょうか?

English version⬇

[Kampaku Hidetsugu Seppuku Stage Koyasan / Kongobuji Temple-8]
Koyasan is seen from the central stage of the political struggle in Kyoto and Osaka.
I sometimes wonder what kind of utility value and position it was.
As I will mention later in this series, there is a mausoleum of Kukai in Okunoin.
On the side of the road leading to it, there are tombs of people who have made a name for themselves in history.
Names such as Oda Nobunaga and “Why?” Are appearing more and more.
Even if you are not such a person who remains in history
People who make money build their own grave markers with a kind of appearance.
Apparently, the mausoleum of Kukai is the closest to Nirvana in the world.
It is reminiscent of the spatial perception that Koyasan occupies in this world.
It was selected as the place of sin and punishment for Hidetsugu Kampaku during the Toyotomi administration.
Since the emperor is also a region deeply related to his faith, it is a kind of extraterritoriality.
Was Koyasan considered suitable for giving death to the highest-ranked person?

A person named Kampaku and Toyotomi Hidetsugu was at the mercy of a strange fate.
Achieved an extraordinary rise in status through the production of a miraculous talented person named Nobunaga.
Hideyoshi, who has become a world-renowned man due to his talent and political illusion
After the death of his highly capable younger brother Hidenaga, he lost control.
It was Hideyoshi, who was a genius and full of leaps, who supported Hideyoshi and adjusted the alignment with common sense.
The existence of this younger brother must have been great.
After losing his younger brother, his dictatorship’s powerless trajectory is exposed.
For Hidetsugu, his nephew who was used as a tool human resource,
He was taken up in his life as a very ordinary person, regardless of himself
The festival was held in Kampaku, which also died at the dictator’s uncle’s discretion.
Hideyoshi was probably the one who knew the most about such absurdity.
Koyasan would have been suitable as a stage for such complicated and delicate political events.
On the photo is Hidetsugu Sekishiro’s own space, “Yanagi no Ma”.
From the event of power, which constantly creates a sloppy absurdity
The existence of Koyasan and Kongobuji Temple may have been useful in a sense.
Originally the highest authority, but the death from a dictator beyond that
The religious space has historically functioned as a very delicate stage.

Is the background device such as fusuma painting selected because it feels suitable for this self-blade?
It conveys the indescribable relationship between power and religion.
By the way, in modern times, as a result of voting in the lower house election, the current public opinion has been confirmed.
There are various emotions and human patterns.
Is it a proof of “evolution” that it is not unreasonable like during the Hideyoshi administration?

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