きのう床の間の初源と言われる「押板」について書いた。
この押板のことを考えて行くと、それもまた歴史的に生成された
「建築文化」であることが明らかになってくる。
現代に残っている築後・数百年程度の古民家で押板も
その痕跡が明瞭に発見できるのだから、
こういう空間性はかなり「最近」になって日本人は獲得してきたとわかる。
押板にせよ、その発展形とされる床の間にしても、
その用途が非日常性を持った「芸術鑑賞」の側面があると知れる。
端的には掛け軸を愛でるための空間装置。
日本は東アジア世界で地政学的に永く存在し続けてきた。
中国との文化交流が基本の流れであることは間違いがない。
であるけれど、上の写真のように床面は畳という
日本オリジナルの座文化で構成された空間であり、
また床の間も書院造りという日本的建築文化として生成した。
一方で、そこで「鑑賞」した芸術作品は初源的には中国的な絵画。
写真のような掛け軸絵画を床の間座敷で鑑賞していたことになる。
日本人が芸術にはじめて広く触れたのは、各地に建立された寺院でだろう。
仏教が国の「鎮護国家」思想で広められ、全国に国分寺を建てて
そこに安置された仏像を拝む、というのが民族の芸術初源体験。
飛鳥とか奈良の段階では、芸術とはそういうものだったと思える。
そういう段階から、徐々に古民家空間で芸術鑑賞空間が生まれていく。
土間主体の「土座」建築様式から「床上げ」されるようになり、
その床面として、板がわたされそしてやがて畳になっていく。
そしてそれに似合う「座敷空間」として押板なり床の間が成立する。
さらに掛け軸という運送に便利な芸術媒体が中国からもたらされ
その空間に、民家のなかで芸術作品が掛けられて
座りながら、それを鑑賞して「愛でる」文化が日本で育っていった。
それ以前の日本人にはたとえば土偶などの土俗的シャーマニズム段階があり、
そういう神聖空間もあっただろうと推定できる。
ただそういった作品を芸術として認識していたかどうかはわからない。
中国絵画のモチーフは「山水」が圧倒的に多い。
書と絵画はどちらも筆で表現されたものだから、
ツールの機能性に沿って画題テーマが制約を受けたようにも思える。
筆は濃淡を描くことが秀逸なので、水分の多い山水が画題として
ポピュラーになったのではないかと。
このような画題テーマが初源期の日本民衆レベルの芸術鑑賞だったか。
まぁこのような押板・床の間空間を造作できたのは
ムラ社会の上層だっただろうことはわかるけれど、
そのムラ社会運営の共同性、民主的なその内容を考えると
こういう空間はある種「公共」空間だったことも理解できる。
現代の地域美術館などとも類推できるような空間。・・・
この空間で山水画を愛でながら、どのように芸術が日本で展開していったか、
まったく新しい興味分野に目覚めさせられる思いであります。
English version⬇
[Tokonoma space and Japanese art appreciation]
I wrote about the “push plate”, which is said to be the first source of the alcove yesterday.
Thinking about this push plate, it was also historically generated.
It becomes clear that it is an “architectural culture”.
It is an old folk house that has been built for hundreds of years and remains in the present age.
Because the trace can be clearly found
It can be seen that this kind of spatiality has been acquired by the Japanese quite “recently”.
Whether it’s a push plate or a tokonoma, which is an advanced form of it
It is known that its use has an aspect of “art appreciation” with extraordinary nature.
In short, a space device to love hanging scrolls.
Japan has long existed geopolitically in the East Asian world.
There is no doubt that cultural exchange with China is the basic flow.
However, as shown in the photo above, the floor is called tatami.
It is a space composed of Japanese original sitting culture,
The alcove was also created as a Japanese architectural culture called Shoin-zukuri.
On the other hand, the works of art “appreciated” there are originally Chinese paintings.
It means that he was watching a hanging scroll painting like the one in the photo in the alcove.
The first time Japanese people came into contact with art was probably the temples built in various places.
Buddhism was spread by the idea of ”guardian state” of the country, and Kokubunji was built all over the country.
Worshiping the Buddhist statues enshrined there is the first experience of folk art.
At the stage of Asuka and Nara, it seems that art was such a thing.
From such a stage, an art appreciation space is gradually created in the old folk house space.
From the “Tsuchiza” architectural style, which is mainly based on the dirt floor, “floor raising” has come to be done.
As the floor surface, the board was laid and eventually became a tatami mat.
Then, a tokonoma is established as a “zashiki space” that suits it.
In addition, a hanging scroll, an art medium that is convenient for transportation, was brought from China.
A work of art is hung in the private house in that space
A culture of “loving” grew up in Japan while sitting and watching it.
Prior to that, the Japanese had a folk shamanistic stage, such as clay figurines.
It can be inferred that there would have been such a sacred space.
However, I don’t know if such works were recognized as art.
The overwhelming majority of Chinese painting motifs are “sansui.”
Because both calligraphy and painting are expressed with a brush
It seems that the subject theme was constrained along with the functionality of the tool.
Since the brush is excellent at drawing shades, the theme is Sansui, which has a lot of water.
I think it has become popular.
Was such a theme theme an art appreciation at the level of the Japanese people in the early days?
Well, it was possible to create such a space between the push plate and the floor.
I know that it was the upper layer of the uneven society, but
Considering the communality of the uneven social management and its democratic content
It is understandable that such a space was a kind of “public” space.
A space that can be inferred from modern regional art museums.・ ・ ・
How art developed in Japan while admiring landscape paintings in this space
I want to awaken to a completely new field of interest.
Posted on 4月 22nd, 2021 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究, 歴史探訪
コメントを投稿
「※誹謗中傷や、悪意のある書き込み、営利目的などのコメントを防ぐために、投稿された全てのコメントは一時的に保留されますのでご了承ください。」
You must be logged in to post a comment.