道元さんの「食事論」の続きであります。
こういうテーマで仏法のこころを語りかけられると腑に落ちる。
写真は永平寺でふるまわれるという朝食と道元さんの「典座教訓」。
<食べる・篇>
【五観の偈】
食べる前に唱える5つの偈文。順番に唱えて食に対する心構えを確認する
1.功の多少を計り彼の来処を量る
生産者や輸送者など人の手を通って目の前の食事が成立していることを知ろう。
毎食が一期一会。
2.己が徳行の全欠を忖って供に応ず
このありがたい食べ物を受ける資格が自分にあるか。
徳のある行ないができているか。日ごろの行ないの是非を見つめ直そう。
3.心を防ぎ過を離るることは貪等を宗す
修行とは汚れた心を清めること、仏教でいう三毒(貪り・怒り・無知)を
払いのけること。食事ではこれらが生じやすいので注意しよう。
4.正に良薬を事とするはを療ぜんが為なり
「形枯」とはやせ衰えること。人は食べなければ死ぬ。食は肉体保持の良薬。
5. 成道の為の故に今此の食を受く
釈迦と同じあり方でこの食事を頂く。食事を頂くのは仏道を支えるため。
【食中の作法&込められた意味】
●話さない、音を立てない
曹洞宗では坐禅堂で食事をとる。決められた唱えごと以外
不用意に音を立てない。
音を立てて食べると「餓鬼」が腹を空かせるという仏教の考え方もある。
●正しいポーズで
正座は「しょうざ」と読み姿勢を正し端正に座る。
崩れた姿勢では食事と向き合えない。
●器は両手で扱う
食器に限らず何事も丁寧に扱う。丁寧な作法は美しく
滑りやすい形状の器を落とすリスクも軽減される。
●咀嚼中は箸を置く
食べ物を口に入れたら箸を置き咀嚼して飲み込んだら箸と食器を持つ。
複数の料理を同時に食べることはせず目の前の一皿と向き合う。
●お湯やお茶で器をきれいにする
お湯やお茶で器をきれいにしてから飲む。
水も器にこびりついた米も無駄にならず、
そもそも「きれいに食べよう」という意識が生まれる。~以上。
読み進めていて、道元さんって
間違いなく自分で食を作り、そして真正面から向き合ったことがわかる。
仏者としてその営為を内省的に解析したことが見える。
衆生にして見ると日常の営為の中で仏教思想を知ることになる。
むずかしい観念論の押しつけではなくごく人間的な行為規範。
こういう「暮らし方」領域で仏道に導いてくれる。
頓悟する機縁としては実にわかりやすく実際的。
日本人と日本食習慣にとって、こういう精進料理の考え方が
深く浸透したことを思い返すと、先人としての深い思慮に畏敬の念。
日本人のDNAにいろいろなことを刻み込んでくれたのだと思う。
English version⬇
[Zen knowledge of eating Eiheiji-12]
This is a continuation of Mr. Dogen’s “Diet Theory”.
When I talk about the heart of Buddhism on such a theme, I fall in love with it.
The photo shows the breakfast served at Eiheiji Temple and Dogen-san’s “Lessons from the Noriza”.
[The Five Views]
Five words to sing before eating. Chant in order to check your attitude toward food
1. 1. Weigh the amount of gong and measure his visit
Let’s know that the meal in front of us is established through the hands of people such as producers and transporters.
Every meal is once in a lifetime.
2. I don’t respond to all the deficiencies of Tokuyuki
Am I eligible to receive this grateful food?
Is there a virtuous deed? Let’s reconsider the pros and cons of daily activities.
3. 3. Preventing the mind and leaving the excess cultivates greed
Training is to purify a dirty heart, and to purify the three poisons (greed, anger, ignorance) in Buddhism.
To get rid of. Be aware that these are likely to occur in your diet.
Four. It ’s just a good medicine to treat
“Shape” is to lose weight. People die if they don’t eat. Food is a good medicine for maintaining the body.
5. I’m taking this meal now because it’s for Narudo
Have this meal in the same way as Buddha. The reason for having a meal is to support Buddhism.
[How to eat and what it means]
● Don’t talk, don’t make noise
In the Soto sect, we eat at Zazen-do. Other than the fixed chanting
Do not make noise carelessly.
There is also a Buddhist idea that “hungry demons” get hungry when they eat with noise.
● In the correct pose
Seiza reads “Shoza” and sits neatly.
You can’t face food in a crumbled posture.
● Handle the vessel with both hands
Handle everything carefully, not just tableware. Polite manners are beautiful
The risk of dropping slippery shaped vessels is also reduced.
● Place chopsticks while chewing
When you put food in your mouth, put chopsticks on it, chew it, and swallow it, then hold chopsticks and tableware.
Instead of eating multiple dishes at the same time, face the plate in front of you.
● Clean the bowl with hot water or tea
Clean the bowl with hot water or tea before drinking.
Water and rice stuck in the bowl are not wasted,
In the first place, the consciousness of “let’s eat cleanly” is born. ~ Above.
I’m reading, Dogen-san
You can definitely see that he cooked his own food and faced it head-on.
It can be seen that he introspectively analyzed his activities as a Buddhist.
From the perspective of sentient beings, you will come to know Buddhist thought in your daily activities.
A very human code of conduct rather than the imposition of difficult idealism.
It will lead you to Buddhism in this kind of “lifestyle” area.
It’s really easy to understand and practical as an epiphany.
For Japanese people and Japanese eating habits, this way of thinking about vegetarian cuisine
Looking back on the deep penetration, I was in awe of the deep thoughts of my ancestors.
I think he carved various things into the DNA of the Japanese people.
Posted on 12月 9th, 2021 by 三木 奎吾
Filed under: おとこの料理&食, 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究
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