掬月亭は歴代の天皇家ともつながりが深いとされている。
とくに大正帝は掬月に隣接するこの部屋がお好みだったとされる。
この障子越しの松の右側にはお手植えの松もある。
明治36(1903)年10月に当時皇太子だった大正帝がお手植えされたもの。
その時、掬月亭に4日間滞在された。
そのときに宿泊された部屋がここだといわれている。
その後1914年(大正3年)には皇太子(後の昭和天皇)淳宮(秩父宮雍仁親王)、
光宮(高松宮宣仁親王)来園という記録が残っている。
昭和帝は1901年生まれなので当時は13-4才。
末弟の高松宮宣仁親王は1905年生まれ9才の兄弟3人の春休み旅行目的地。
大正天皇は息子さんたちにこの景観を見せるように計らったのだろうか。
子どもたちにこの庭園と建築を帝王的空間教育として見せたと受け取れる。
3人の兄弟たちはこの掬月亭を旅宿として栗林公園の自然の中で
転げ回っていたようにも想像できる。
明治以前の讃岐の領主は徳川家連枝であり、
その残された名園に対する興味の深さを物語っている史実でしょう。
江戸から明治大正に掛けての空間文化観が見えてくるような気がする。
たぶん戦後の価値感以前の日本社会で、直前の時代的文化観として
江戸期に最高品質とされたものが価値感の中心にあったといえる。
そういう意味では庭園美感とともに建築的ディテールも
このような空間性が「上質」のある極地と捉えられていたのでしょう。
このような皇室ゆかりの空間というものでも
北海道でもいくつかの痕跡を確認することができる。
とくに明治帝は北海道開拓使という時限付き中央省庁の仕事が一段落した段階で
小樽に船で来られ新設の鉄道に乗車して札幌まで来られた。
豊平館という西洋建築ホテルに宿泊された記録が残っている。
これは徹底的に「洋造建築」であり、長官・黒田清隆の建築方針で貫かれている。
厳しい気候風土に対応し、南下侵略してくるロシアへの対応として
西洋近代の価値感を具現化させた地域空間を北海道に創造した。
そういったものとの対比としても興味をそそられる。
極東アジアから欧米列強の支配する世界と伍していく君主として
この両方の空間価値感を持つように考えていたのだろうか。
日本という国は歴史年代を通して他国からの文化刺激を柔軟に摂取し、
同時に常に「国風化」という揺り戻し調和を計る社会。
空間感受性についての「帝王教育」でもたぶん2正面作戦だったか。
その「和風」代表のひとつとしてこういった空間性が推されていたことは
社会のありようをわかりやすく示していると思われます。
English version⬇
[Taisho Emperor’s favorite space “Kikugetsutei” ⑤ Shikoku living space exploration-30]
It seems that the Japanese-style garden beauty + architectural space established under the Edo period isolation system was utilized as spatial education for the next generation emperor.・ ・ ・
Kikugetsutei is said to have a close connection with successive emperors.
In particular, it is said that the Taisho Emperor preferred the room adjacent to Hogetsu.
There is also a hand-planted pine tree on the right side of the pine tree over the shoji screen.
It was hand-planted by Emperor Taisho, who was the crown prince at the time, in 1903.
At that time, he stayed at Kikugetsutei for four days.
It is said that the room where I stayed at that time is here.
After that, in 1914 (Taisho 3), the Crown Prince (later Emperor Showa), Jungu (Chichibumiya Yasuhito),
There is a record of visiting Mitsumiya (Nobuhito Takamatsumiya).
Showa Emperor was born in 1901, so he was 13-4 years old at that time.
His youngest brother, Prince Nobuhito Takamatsu, was born in 1905 and is 9 years old, so he is a destination for spring break trips for his three brothers.
Did Emperor Taisho try to show his sons this landscape?
It can be perceived that the children were shown this garden and architecture as a royal spatial education.
The three brothers used this Kikugetsutei as a lodging in the nature of Ritsurin Garden.
I can imagine it rolling around.
The lord of Sanuki before the Meiji era was the Tokugawa family.
It is a historical fact that shows the depth of interest in the remaining famous gardens.
I feel that I can see the cultural view from Edo to the Meiji and Taisho eras.
Probably as a cultural view of the last era in Japanese society before the sense of value after the war
It can be said that what was considered to be the highest quality in the Edo period was at the center of the sense of value.
In that sense, the architectural details as well as the beauty of the garden
This kind of spatiality would have been regarded as a polar region with “high quality”.
Even such a space related to the imperial family
Some traces can be confirmed in Hokkaido as well.
In particular, the Meiji Emperor was at the stage when the work of the central ministry with a time limit of Hokkaido Development Commission was completed.
He came to Otaru by boat and boarded a new railroad to Sapporo.
There is a record of staying at a Western-style hotel in Hohei Kan.
This is thoroughly “Western architecture” and is adhered to by Kiyotaka Kuroda’s architectural policy.
As a response to Russia invading southward in response to the harsh climate
We created a regional space in Hokkaido that embodies the values of modern Western times.
It is also intriguing as a contrast to such things.
A monarch who is competing with the world dominated by Western powers from Far East Asia
Did you think that you would have both of these spatial values?
Japan is a country that flexibly ingests cultural stimuli from other countries throughout its historical age.
At the same time, a society that constantly seeks back-and-forth harmony called “national weathering.”
Perhaps it was a two-front operation in “Education of the Emperor” about spatial sensitivity.
The fact that this kind of spatiality was promoted as one of the representatives of “Japanese style”
It seems to show the state of society in an easy-to-understand manner.
Posted on 3月 22nd, 2022 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究
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