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【天平の天然痘パンデミックと仏教・鎮護国家】



写真は韓国慶州の仏国寺で参観の仏像。
日本ほどに仏教は根付かなかった朝鮮・韓国ですが、
異国で日本社会で広範な宗教施設を見ると強い親近感がある。
日本に本格的に仏教が普及していくきっかけになったのは、
東大寺の建立と大仏製造、その鍍金という国家イベント。
さらに全国に「国分寺」が設立されて鎮護国家思想が普及した。
・・・というのが日本史で学んだ「流れ」ということだけれど、
その基点的要因については、仏教伝来以来の脈絡で捉えられることが
いわば常識的だったが、想像ではちょっと実相が異なると思える。
というのは、奈良の都を造営していわゆる「首都機能」を強化して
全国に「官道」を整備して人の流通も良くし都に人口集中が当時起こっていた。
人口が集中したのに対して、上水の方は問題なかったようだが、
下水という都市計画、運営手法、衛生思想などが追いついていなかった。
現代的な分析を考えたらこういった把握になるのではないかと考えているけれど、
さてどうなのだろうか。「大都市」運営の衛生ノウハウが不足していたか。
そこに天然痘という流行病が猖獗をきわめたという事実があった。
いわば都市の衛生思想の欠陥を狙い定めた感染症の大流行。
735年から737年にかけての時期・天平パンデミックが起こった。
はじめ九州で発生して大被害が出たあと、遣新羅使帰国から本州島にも拡大した。
全人口の25%以上が罹患し死亡したとされている。

で、聖武帝の治政を根底から揺るがすこの事態に対して
「祈る」権力・天皇聖武としてある仏教の経典を読経したところ、
事態への光明を感じさせる変化があったと気付いたとされる。
科学と宗教との境界が不明な時代、これを「ワクチン」と信じたのだろう。
仏教による鎮護国家思想を深く確信するに至り、大仏の建立、
全国への国分寺建立を命令し、その一大政治キャンペーンの結果として
奥州での産金が百済王敬福という人物によって749年にもたらされる。
こうした流れが日本史の底流に深く沈殿した事態ではなかったのだろうか。
八百万の神々という在地的な神道に対して短期間で仏教が根付いたのには、
こうしたパンデミック対応という側面を強く思わされる。
今日の政権変動もパンデミックの結果だと思うけれど、
奈良期に日本社会はこうした経験をしてそれ以降多くの社会変化があった。
そのひとつの大きなものとして仏教の広範な普及もあった。
仏像鍍金行為というのは、素朴に仏教への帰依を明示表現したものか。
建物の奥深くにやや暗がりのある空間でこうした鍍金仏があれば、
ひときわありがたさが倍増するのだろう、わかりやすい。
このパンデミックを経て日本社会の深い部分で変化が起こったと思われる。

さて今日のパンデミックの収束が見えてくるようになると
いったいどのような社会変化が日本にもたらされるか、
すでに多くの兆候が見られていると思っています。さてどう推移するか。

English version⬇

[Smallpox pandemic of the Tenpyo era and Buddhist / guardian nation]
The photo shows a Buddha statue visited at Bulguksa Temple in Gyeongju, South Korea.
Buddhism has not taken root as much as in Japan, but Korea and South Korea
Looking at a wide range of religious facilities in Japanese society in a foreign country gives a strong sense of intimacy.
The reason why Buddhism became widespread in Japan was
A national event of the construction of Todaiji Temple, the manufacture of the Great Buddha, and its plating.
Furthermore, “Kokubunji” was established all over the country and the national idea of ​​protection became widespread.
… is the “flow” that I learned in Japanese history,
The basic factor can be grasped in the context since the introduction of Buddhism.
It was common sense, but it seems that the reality is a little different in my imagination.
This is because the capital of Nara was built to strengthen the so-called “capital function”.
“Public roads” were developed all over the country to improve the distribution of people, and population concentration was occurring in the capital at that time.
While the population was concentrated, there seemed to be no problem with clean water,
The city planning of sewage, management methods, hygiene ideas, etc. were not catching up.
I think that this kind of grasp would be possible when considering modern analysis.
What about? Was there a lack of hygiene know-how for operating “big cities”?
There was the fact that the epidemic of smallpox caused smallpox.
So to speak, an outbreak of infectious diseases aimed at defects in urban hygiene ideas.
The Tenpyo pandemic occurred during the period from 735 to 737.
After the first outbreak in Kyushu and the great damage, it expanded to Honshu Island from the return of the envoy to Silla.
It is estimated that more than 25% of the total population is affected and died.

So, for this situation that shakes the rule of the Holy War Emperor from the ground up
When I read a Buddhist scripture as the power to “pray” and the Emperor Shomu,
It is said that he noticed that there was a change that made him feel a light on the situation.
In an era when the boundary between science and religion was unknown, he probably believed this as a “vaccine.”
The erection of the Great Buddha, which led to deep conviction of the Buddhist guardian state idea,
Ordered the construction of Kokubunji Temple nationwide, as a result of its major political campaign
The money produced in Oshu was brought to us in 749 by a person named Kudara no Konikishi.
Perhaps this trend was deeply settled in the undercurrent of Japanese history.
Buddhism took root in a short period of time against the local Shinto of eight million gods.
I strongly think of this aspect of pandemic support.
I think today’s political change is also the result of a pandemic,
Japanese society had such an experience during the Nara period, and there have been many social changes since then.
One of the major ones was the widespread use of Buddhism.
Is the act of plating a Buddhist image a simple expression of devotion to Buddhism?
If there is such a plated Buddha in a slightly dark space deep inside the building,
It’s easy to understand that it will double the gratitude.
It seems that changes have occurred in deep parts of Japanese society through this pandemic.

Now when we can see the convergence of today’s pandemic
What kind of social change will be brought to Japan?
I think we are already seeing many signs. How will it change?

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