昨日はZoom方式で北方型住宅の会議が開催されました。
日本の一地方で独自の住宅施策を持続的に追究する自治体である北海道。
開拓殖民の歴史的経緯から住むこと自体の研究は常に大テーマだった。
日本の生活文化がそのままでは保持できない環境の中で
欧米の寒地住宅思想と交流しながら国とは別の「基準」を追究してきた。
スタートが「中央省庁・開拓使」という淵源を持つことが大きいのだと思う。
高断熱高気密という地域の住宅性能基準を独自に定めるとともに、
施策の効果を高めるために実践的に地域の作り手、工務店・設計事務所などとの
協働の歴史を持ってきています。その実質は
こうした住宅施策についての活発な意見交換と情報交換で
行政と現場の距離がきわめて近く、リアルな制度設計が可能になっている。
実際的・現場的に制度の趣旨が浸透しているのは、
こうした「打てば響く」官民の関係性基盤が大きいのだと思います。
わたしのブログでは古民家を深掘りしながら「地域に根ざした」住宅建築を
考え続けてきていますが、現代日本ではこの「北方型住宅」という取り組みが
いちばん未来への国民資産になっていく可能性が高い。
京町家、合掌造り、南部曲り家など歴史的に日本人に刷り込まれてきた
地域的住宅デザインの系譜というものがあるけれど、北海道では
より本質的な空間品質の領域にまで到達したことで価値が高まっている。
日本人が150年ほどの居住経験の末に獲得した住宅ブランドともいえる。
会議でも「最大の地域特産品と位置づけるべきだ」という意見もあった。
「どうしたらより根付いていけるか」という論議がされているけれど、
わたしとしては、北海道民が自らの地域の持っているプライドとして
北海道の家を誇れるようになることが最大のポイントだと思う。
「北海道は冬、寒いけれど家の中はまったく違う別世界」
ということを体験し、それを実証的な証言として伝えていくことが
存在価値を高めていくことに繋がる最大ポイントだと思う。
そのようなきっかけを作ることが施策側の役割なのでしょうね。
さてそういう「北方型住宅」ですが、いま時代は脱炭素に大きくシフト。
そのためにどのように方向性を打ち出していけるのか、
今を生きている我々にとって大きな課題になって来ている。
もっとも条件の厳しい北海道で、先進的に方向性を示せれば、
北方型住宅の評価はさらに高まっていくと思います。
論議の行方に大いに期待していきたい。
English version⬇
[Northern Housing 2021 Advisory Council Kick-off]
Yesterday, a Zoom-style conference on northern housing was held.
Hokkaido is a municipality that sustainably continues its own housing measures in one region of Japan.
Research on living from the historical background of pioneer colonists has always been a major theme.
In an environment where Japanese life culture cannot be maintained as it is
While interacting with the idea of housing in cold regions in Europe and the United States, he has pursued “standards” that are different from those of the national government.
I think it is important that the start has a source of “central ministries and pioneers”.
In addition to independently setting local housing performance standards of high heat insulation and high airtightness,
Practically working with local creators, contractors, design offices, etc. to enhance the effectiveness of the measures
Bringing a history of collaboration. The substance is
Through active exchange of opinions and information on these housing policies
The distance between the government and the site is extremely short, enabling realistic institutional design.
Unlike the national system design, the purpose of the system has permeated practically and in the field.
I think that the foundation of public-private relationships that “sounds when hit” is great.
In my blog, while digging deep into old folk houses, “community-based” residential construction
I’ve been thinking about it, but in modern Japan, this “northern housing” initiative is
It is likely to become the most national asset for the future.
It has been historically imprinted on Japanese people such as Kyomachiya, Gassho-zukuri, and Southern Curved House.
There is a genealogy of regional housing design, but in Hokkaido
The value is increasing by reaching the realm of more essential spatial quality.
It can be said that it is a housing brand that Japanese people acquired after about 150 years of living experience.
At the meeting, there was an opinion that “it should be positioned as the largest regional specialty”.
There is a debate about “how can we take root more?”
For me, as the pride that the people of Hokkaido have in their own area
I think the biggest point is to be able to be proud of your home in Hokkaido.
“Hokkaido is cold in winter, but the inside of the house is a completely different world”
To experience that and convey it as empirical testimony
I think this is the biggest point that leads to increasing the value of existence.
I think it is the role of the policy side to create such an opportunity.
By the way, it is such a “northern type house”, but nowadays there is a big shift to decarbonization.
How can we set the direction for that?
It has become a big issue for us living in the present.
In Hokkaido, where the conditions are the most severe, if you can show the direction in an advanced way,
I think that the evaluation of northern houses will increase further.
I have high expectations for the whereabouts of the debate.
Posted on 6月 1st, 2021 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究
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