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【戦後マンガという歴史文化と「トキワ荘」空間】



 人間だれでも、少年期からの「出自」に関わるような空気感、その感覚があるだろうと思います。1952年生まれのわたしにとってのそういうものは戦後マンガ文化だった。
 手塚治虫という日本マンガ文化のなかでも特筆すべき存在が作家活動を始め、鉄腕アトムなどの時代を画するような作品群を世に送り出していた。そういった文化運動はこどもたちの熱狂的な支持を受けて、はじめは出版業界を大きく刺激させて、折からの戦後テレビ文化のメインコンテンツとしてのマンガ原作動画作品がこどもたちの心を鷲づかみにしていた。
 鳥獣戯画以来の日本社会としてのもっとも「オリジナル」と言えるような文化領域が大きく覚醒していったのだと思う。そうした社会の動きは多感で才能豊かな少年たちに無限の夢想を膨らませて、マンガ作家活動という表現手段に突き動かされていった。
 その「梁山泊」さながらの様相を呈していたのが「トキワ荘」という木造賃貸アパート。2020年2月に東京豊島区の公園敷地に復元再建され一般公開されている。以下、日経の紹介記事。
〜のべ11人の若手漫画家が入居、才能や感性を競い合う「梁山泊」
「トキワ荘」とは1952年12月に豊島区南長崎3丁目で棟上げ式を行ったアパートのこと。53年初め、雑誌「漫画少年」を発行していた学童社の編集者が手塚治虫さんを自分が住んでいた「トキワ荘」に入居するように勧めたのが最初のきっかけ。以来、学童社の雑誌に連載を持つ若手漫画家らを次々と入居させるようになり、やがて同世代の有望な若手漫画家たちが共同生活を送りながら、互いに刺激を与え合い、才能、感性、作画の技術などを切磋琢磨(せっさたくま)する梁山泊(りょうざんぱく)のような場所になってゆく。〜
 ちょうどコロナ禍の最中だったので、こうした情報には縁遠い日々を送っていたのだけれど、最近、こうした情報を掘り起こしたので、東京への出張の合間を縫って訪問してみた次第。
 明治維新期には日本は西欧から多くの「文化」を導入し、それを咀嚼していった。いわゆる「文学」というものも、夏目漱石のような人物を「羅針盤」役にして旺盛に創造活動に邁進していったのだと思う。しかし、この明治期の導入にはマンガ文化はなかったのだと思う。マンガはいわば日本人の心性に深く根ざしたオリジナリティの高い文化なのだと思う。
 現代に至って、世界は日本のマンガ文化に驚愕し、その影響力は世界化しつつある。
 そして建築としても、その空間性で戦後マンガ文化を激しく揺籃したこの賃貸住宅の空気感というものは、論を避けては通れないのではないだろうか。
 建築空間探訪にここまで「ワクワク」したのは、まことに久しぶりだった・・・。

English version⬇

The Historical Culture of Postwar Manga and the “Tokiwaso” Space
The great revolution of postwar Japanese manga began with Osamu Tezuka. This is a space where the hearts and minds of the young “artists” who took on this exciting cultural field are vibrantly alive. The “Tokiwaso” space…

For me, born in 1952, it was the postwar manga culture.
 Tezuka Osamu, a prominent figure in Japanese manga culture, began his career as a cartoonist, producing such era-defining works as Astro Boy. This cultural movement was enthusiastically supported by children, which at first greatly stimulated the publishing industry, and later, as the main content of postwar TV culture, animated works based on manga captured the hearts and minds of children.
 I believe that the most “original” cultural area of Japanese society since the Birds and Beasts caricatures was greatly awakened. Such social movements inspired impressionable and talented boys to dream endlessly, and they were motivated by the expressive means of manga artist activities.
 In February 2020, a wooden apartment called “Tokiwaso” was restored and reconstructed on a park site in Toshima-ku, Tokyo, and is now open to the public. The following is an introductory article from Nikkei.
〜11 young manga artists move in to “Ryozanbaku,” competing with each other in terms of talent and sensitivity
Tokiwaso” refers to an apartment building in Minami-Nagasaki 3-chome, Toshima-ku, Tokyo, where a building-raising ceremony was held in December 1952, when an editor of Gakudosha, a publisher of “Manga Shonen” magazine, invited Osamu Tezuka to move into his own “Tokiwaso. Since then, young manga artists who had published serials in Gakudosha’s magazines began to move in one after another, and eventually Tokiwaso became a kind of Ryozanpaku where promising young manga artists of the same generation lived together, stimulating each other and engaging in friendly competition to improve their talent, sensibility, and drawing techniques. 〜The first time I saw the film, I was in the middle of the Corona disaster.
 I was in the midst of the Corona disaster, so I had not been privy to this kind of information, but recently I dug up this information and took time out of my business trip to Tokyo to pay a visit.
 During the Meiji Restoration, Japan introduced a lot of “culture” from the West and digested it. Literature, as we call it, was also vigorously created with figures such as Soseki Natsume as a “compass”. However, I do not think that manga culture was introduced during the Meiji period. Manga, so to speak, is a highly original culture deeply rooted in the Japanese mind.
 Today, the world is astonished by the Japanese manga culture, and its influence is becoming global.
 And as for architecture, we cannot avoid discussing the atmosphere of this rental house, which has been the cradle of postwar manga culture with its spatiality.
 It has been a long time since I have been so “excited” to visit an architectural space….

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