本文へジャンプ

【薪ストーブが醸し出す暮らしの彩り 東川のアトリエ-2】




北海道、とくに旭川などの日本最北の最寒冷地域では太平洋ベルト地帯のようには太陽光発電の効率は高く得られない。冬場、発電に必要な日射取得は得られにくく、冬期間3ヶ月は積雪もあって屋根面でのPV設置はほぼ動機がない。また同時にEVがやがてクルマの主流になると言われるけれど、最北の地域で移動手段としては現実離れしている。AEONまで100km的な非密集型の生活移動ライフスタイル地域特性から非現実的。冬場、発電効果を得られないPVに依存する暮らし方では、それこそいのちにも関わってくる。
そういった北国人の自然な「自然エネルギー」活用として薪ストーブというのはいわば「救世主」的な期待感を持って採用が活発化してきている。PV活用には「ライフデザイン要素」が発見しにくい。効率性が有効な地域での利用には反対しないけれど、薪ストーブ利用のような人類初源期からの「炎との共生感」のような生活文化性は未成熟だとみんなが思っている。
それよりも「自然エネルギー活用」というコンセプトを生活実感として納得できるのは薪ストーブではないかという心理が全国的に徐々に広がりを持ってきていると思う。楽しく生きることのコスパとして優れているのはどっちかという選択ポイント。
なんといっても写真のように薪ストーブというのは「絵になる」。圧倒的に視覚的訴求力で「自然と一体になった暮らし方」が迫ってくるのだと思う。人口密集地域ではその排出する「煙」に対して非難するような近隣からの反発まであるなかで、自然に素朴に寄り添って暮らせる地域としてのありがたみも感じられる。そういった地域のやさしさ、ぬくもりの方が人間的だと感じる人は多いだろう。

地域に根ざして暮らす、という意味合いではこういったさまざまな要因が絡み合っているのではないか。この東川のアトリエ建築では、薪ストーブ暮らし文化のひとつとして薪割りのセットも見させてもらいました。薪割りの台座としての木の輪切りや、北欧製の実用性と美感を備えたナタ状の薪割り金物。皮革製のカバーもカッコいい。薪ストーブを冬場毎日使う度に、こういった道具と対話する機会が当然にある。そのときに、これらの使用感というものも、毎日の暮らしの点景として彩りを放つのだと思う。
なにもせずに室内があたたかくあることは求めるけれど、一方で独特の炎のぬくもりは、自然の中に自分は生きているという実感を感じさせる装置でもあるでしょう。朝起きても体感的に寒さは感じないけれど、外の寒冷な風景の中で薪を割り、暖を得る習慣動作がもたらすリズム感に豊かさを感じる。
北国人としては、一種ノスタルジックなそういう「こころのやすらぎ感」には同意させられる。

English version⬇

Atelier in Higashikawa: The Colorful Lifestyle Brought to Life by a Wood Stove
Is there a trade-off between wood stove and PV installation for living in cold regions? Which is superior in terms of “enjoyable living” cost performance? ・・・・・・.

In Hokkaido, especially in the northernmost and coldest regions of Japan such as Asahikawa, PV power generation efficiency is not as high as in the Pacific Belt region. In winter, it is difficult to obtain the solar radiation needed to generate electricity, and the three months of snowfall during the winter make rooftop PV installation virtually unattractive. At the same time, although it is said that EVs will eventually become the mainstream car, they are not a realistic means of transportation in the northernmost part of the country, and the characteristics of the region make them impractical for a non-densely populated lifestyle, such as living 100 km from an AEON. In the winter, a lifestyle dependent on PV that does not generate electricity is a matter of life and death.
It is difficult to find “life design elements” in the use of PV. While I am not opposed to the use of PV in areas where efficiency is effective, everyone thinks that the “sense of symbiosis with flames” that has existed since the beginning of mankind, such as the use of wood stoves, is still immature in terms of lifestyle and culture.
Rather, I believe that the concept of “natural energy utilization” is gradually spreading throughout the country, and that the wood stove is the one that can convince people of this concept as a real-life reality. The choice point is which is superior as a cosmetic of living happily.
After all, wood stoves are “picturesque,” as shown in the photo. I think that the overwhelming visual appeal of the wood stove brings out the “way of living at one with nature. In densely populated areas, there is even a backlash from neighbors who criticize the “smoke” emitted by the stove, but one can also feel the appreciation of a region where people can live in simple harmony with nature. Many people may feel that the gentleness and warmth of such a community is more human.

These various factors may be intertwined in the meaning of living rooted in the community. In this atelier architecture in Higashikawa, I was also able to see a set of wood chippers as part of the wood stove living culture. A wooden ring cutter as a base for chopping wood, and a machete-shaped wood splitting hardware with practicality and aesthetics made in Scandinavia. The leather covers are cool too. Every time I use my wood stove every day in the winter, I naturally have the opportunity to interact with these tools. At that time, the feeling of use of these tools also adds color to the scenery of our daily life.
While we want our rooms to be warm without doing anything, the warmth of a unique flame is a device that makes us feel that we are living in the midst of nature. When I wake up in the morning, I do not feel physically cold, but I feel a rich sense of rhythm brought about by the habitual action of chopping wood and getting warm in the cold landscape outside.
As a northerner, I can agree with this nostalgic feeling of peace of mind.

コメントを投稿

「※誹謗中傷や、悪意のある書き込み、営利目的などのコメントを防ぐために、投稿された全てのコメントは一時的に保留されますのでご了承ください。」

You must be logged in to post a comment.