今週からは新しい年の仕事が本格的に再起動。
昨年からの懸案をどう動かしていくか、知恵と工夫のリスタート。
起動力の部分では年末年始の休暇での気分のリフレッシュ効果が大きいか。
このブログではあんまり仕事のことは触れずに
むしろ古民家、古建築を通して歴史上のひとびとの生き様を
可能な限りにルポルタージュするということを主眼にしております。
まぁ基本的に住宅取材手法での過去住宅の掘り起こし的情報構成。
なんですが、仕事としては住宅メディアとして写真を中核にして
現代人の住まいの「肌ざわり」の部分に迫って考えるのが基本。
ことしもまだまだ感染症の影響が強く社会にはたらいていくでしょう。
各個人の行動変容圧力は高いレベルで続いていく可能性が高い。
住まいの役割として質的な進化が要望されてくる。
テレワークまで織り込んで社会が求めてくる人間が生きていく場としての
住宅の総合的居住環境性が大きな追求テーマになっていくのではと。
わたしどものような住宅のありようを伝えるメディアには、
紙・WEBメディアを問わずに、こういう役割が求められると思います。
図は国交省の住関連の統計データからのユーザー意識調査。
で、もっとも根源的な「家を持ちたい理由」。
上の表組みでは順不同で表現されていますが、動機の多い順番では
1 資産価値を有するから・・・26.8%
2 家賃よりローンを払った方がいいから・・・19.7%
3 借家は生活や権利が不安定・・・19.2%
4 子どもや家族に残したい・・・18.8%
5 希望条件に合う借家がない・・・4.6%
6 希望する借家に入居できない・・・3.9%
という順になっています。
また下の図では年代別の「住宅所有意識」の差異を表現している。
●子どもや家族に残したい
●家賃を払うよりローンを払う方がいい
年齢差によって大きく異なるこの2つの理由の割合変化を表している。
1、2、4という項目は不動産資産としての価値感。
総合計は65.3%ということになる。
一方で3,5,6は「住み方」の価値感と分析可能。
総合計は27.7%ということになる。
ただ3の項目の解釈がいろいろに分かれるところで、
資産価値性と住み方の両方の要素が同居するような内容になっている。
これを按分していくと、より「資産性」の割合が高くなると考えられる。
家を建てることはひとが生きていく上での最大事業なので
まずは資産価値という冷厳な計算をしっかり持った上で
それぞれの「生き方」についての嗜好性を考えると言えるのでしょう。
肌感覚で言えば、8割が資産性重視で2割が住み方重視か。
資産性というのはいろいろな評価項目に分かれるので
有利と考えたことが思わぬ社会変動で不利になることもある。
わたしたち住メディアに期待されているのは
たぶん「住み方」についての評価部分を深掘りすること。
8割方のことについては銀行と話すから
より個性的な部分を探究せよが社会の要請であるのでしょう。
ことしもバランスを考えながら家づくり最前線での感受性部分を発掘します。
English version⬇
[Analysis of “motivation” for Japanese people to have a house]
From this week, the work of the new year will be restarted in earnest.
A restart of wisdom and ingenuity on how to move the concerns from last year.
In terms of motivation, is the refreshing effect of the mood during the year-end and New Year holidays great?
I didn’t mention much about work in this blog
Rather, through old folk houses and old architecture, the way of life of historical people
Our main focus is to reportage as much as possible.
Well, basically, the information composition of the past houses is dug up by the house coverage method.
However, as a job, photography is the core of the housing media.
Basically, we should approach the “feel” of modern people’s homes.
The effects of infectious diseases are still strong and will work in society.
Behavioral change pressure for each individual is likely to continue at a high level.
Qualitative evolution is required as the role of housing.
As a place where human beings who are required by society can live by incorporating even telework
I think that the comprehensive living environment of the house will become a major pursuit theme.
In the media that conveys the state of housing like ours,
I think that such a role is required regardless of whether it is paper or WEB media.
The figure shows a user awareness survey from the housing-related statistical data of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism.
Since it is the data of the user questionnaire result, I believe that there is no fraud.
And the most fundamental “reason for wanting to have a house”.
In the above table, they are expressed in no particular order, but in the order of most motivation.
1 Because it has asset value … 26.8%
2 It is better to pay the loan than the rent … 19.7%
3 The life and rights of rented houses are unstable … 19.2%
4 I want to leave it for my children and family … 18.8%
5 There is no rented house that meets the desired conditions … 4.6%
6 I can’t move into the desired rented house … 3.9%
It is in the order.
In addition, the figure below shows the difference in “householding consciousness” by age group.
● I want to leave it to my children and family
● It’s better to pay a loan than to pay rent
It shows the change in the ratio of these two reasons, which differ greatly depending on the age difference.
Items 1, 2 and 4 are the sense of value as a real estate asset.
The total is 65.3%.
On the other hand, 3, 5 and 6 can be analyzed as the value of “how to live”.
The total is 27.7%.
However, where the interpretation of the three items is divided in various ways,
The content is such that both the asset value and the way of living coexist.
If this is apportioned, the proportion of “asset property” will be higher.
Building a house is the biggest business for people to live
First of all, after having a cold calculation of asset value
It can be said that we consider the taste of each “way of life”.
In terms of skin feeling, 80% emphasizes asset property and 20% emphasizes living style.
Since asset property is divided into various evaluation items,
What you think is advantageous may be disadvantageous due to unexpected social changes.
What is expected of us living media
Maybe digging deeper into the evaluation part about “how to live”.
I talk to the bank about 80%
It is a social demand to explore more individual parts.
While considering the balance, we will discover the sensitive parts at the forefront of home building.
Posted on 1月 11th, 2022 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究
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