きのうまででわたし自身の環境変化の外的な部分が一段落。このブログで書いたことで住宅専門メディアさん(新建ハウジング・デジタル)が着目されて、夕方になって記事掲載許諾の申し出があったりしました。いいですよ、と言ったら折り返しで電話インタビューとかまでされて、写真提供の依頼までありました。
さてどんな掲載になるのか、ちょっと不安(笑)。でもまぁそうやって取り上げていただければ衆知も進むのでたいへんありがたいと思っています。
ということで本日からは平常運転ブログに復帰したいのですが(笑)まだ、ちょっと意識の上では十分な平常心に復帰していません。徐々に時間をかけて「連載もの」などに戻りたいと思っています。
上の写真は先日、東京千代田区北の丸公園の東京近代美術館で開催されていた「ガウディ」展での「撮影OK」の展示から。ザグラダファミリアの内観と空撮の様子です。
世界の公共の美術館・博物館では写真撮影についてはほぼオープンというケースが圧倒的。人類が培ってきた知的蓄積は公共財であり、自由に公開されることでその命が永遠のものになる、という意識が大きい。
最近日本でもこういう意識が強くなってきたのか、公共の博物館・美術館展示でオープン化の動きが加速してきています。しかし、一部の展示については従来通り非許諾のゾーンもある。このガウディ展でも、メインのザグラダファミリアコーナーに至って、撮影OKになっていました。ユーザー側からすると個人としての体験を整理整頓することにもなって、たいへん有意義。
不思議なもので、人間は「忘却力」のほうがはるかに優越するので、一回見た経験だけでは印章が弱くなってしまう。追体験とその整理整頓があると、経験したことが非常に重層化できるものだと思います。
とくに美術品とか絵画のようなものは繰り返し追体験して「味読」するもの。一回見ただけでは気付かないディテールが、繰り返して見ることでさまざまな側面からの把握が深まっていく。一期一会の真剣勝負もいいけれど、すべてがそれでは深みに至らない。
こういう「公開化」の動き、非常に喜ばしいと感じております。
さきほども書きましたが、新建ハウジング・デジタルの記事がどのようにまとめられるのか、興味を持っています。ブログは早朝アップしていますので間に合いませんが、もし確認したらそれについて、明日以降、触れていきたいと思います。
English version⬇
Trends in Permission for Photography at Public Museums and Galleries
In response to an article I wrote yesterday, I received an introductory article from the media. I appreciate the information disclosure. On the other hand, what is the current state of information disclosure for works of art, etc.? …
Until yesterday, the external part of my own environmental changes had come to an end. A media company specializing in housing (Shinken Housing Digital) took notice of what I wrote in this blog, and in the evening they offered me permission to publish an article about it. When I said yes, they called me back for a phone interview, and even asked me to provide photos.
I was a bit nervous about how the article would be published (laugh). But I am very grateful for the publicity, as it will help spread the word.
So, I would like to return to normal blogging today, but I am not yet fully conscious of my normal state of mind (laugh). I would like to take some time to gradually get back to “serialized stuff” and the like.
The photo above is from the “photography OK” exhibit at the “Gaudi” exhibition at the Museum of Modern Art, Tokyo in Kitanomaru Park, Chiyoda-ku, Tokyo the other day. This is an interior view of the Zagrada Familia and an aerial view.
In the overwhelming majority of cases, public museums and galleries around the world are almost always open to photography. There is a great awareness that the intellectual accumulation that mankind has cultivated is public property, and that its life is eternal when it is freely disclosed to the public.
Recently, this awareness has become stronger in Japan as well, and the movement toward openness in public museum and art museum exhibitions is accelerating. However, there are still some zones that are non-permitted as before for some exhibitions. Even in this Gaudi exhibition, when it came to the main Zagrada Familia corner, photography was allowed. From the user’s point of view, this is very meaningful as it helps to organize the experience as an individual.
Strangely enough, since human beings are far superior to “forgetfulness,” the seal is weakened by the experience of seeing it only once. When there is reliving and organizing of the experience, the experience can be very multi-layered.
Especially with things like art or paintings, you have to repeatedly relive and “taste” them. Details that you don’t notice just by looking at it once can be grasped from various aspects through repeated viewings. While it is good to have a serious one-time-only encounter, that does not lead to a deeper understanding of everything.
I am very pleased to see this trend toward “openness” in the industry.
As I mentioned earlier, I am interested to see how the articles of Shinken Housing Digital will be compiled. I will not be able to make it since my blog is up early in the morning, but if I confirm it, I will mention it from tomorrow onward.
Posted on 10月 4th, 2023 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング
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