わたしどもの社屋はコンクリートブロックが主体構造。
外皮にもレンガを積んでいて、石系の素材で基本構成されている。
わたし自身は父母がはじめた食品製造業の生産施設として「室〜むろ」があって、
それが北海道での最初期のコンクリート建築だったことから、
親近感を感じていた。元はアメリカからの開拓期の技術導入だという。
兼用住宅として新築することになってそれにまったく気付かないまま、
コンクリートブロック外断熱工法を選択して竣工式をやったときに
「えっと、何しゃべろうかな」という機会が訪れた。
で、ブロックの壁を見続けていたら父母の建てた建築が思い起こされた。
まったく無意識だったのだけれど「そうか、そういう機縁か」と
驚いていた記憶が鮮明に残っている。
なんとも「ぼーっ」と生きていることかと苦笑させられた。
イマドキならばチコちゃんに蹴飛ばされそう(笑)。
一方、カミさんもどうも石が好きだったようで、
工法としてコンクリートブロックの家に興味が強かったそうです。
そういえば娘も幼い頃よく行っていた滝野公園の砂利道で
無心に石をいじり回していた(笑)。
っていう経緯があるのですが、四国の住空間を保存している屋島の四国村は
有名な庵治石の産地がすぐ対岸にあって、そこに居を構えていた
彫刻家・造園家の流正之氏による石の造形や敷石が満ちあふれている。
庵治石はお墓の素材としてポピュラーな石材として知られているけれど、
コンクリートブロックとも相似性が感じられる。
加工しやすいというような属性要因が大きいのでしょうか?
四国村の流正之氏作品としては、一番上写真の「染が滝」が白眉。
これは明治、大正期の民家の基礎に使われていた石をふんだんに用いている。
流れる滝の水音と多くの人々の暮らしの営みを足下で支えた礎石たちが、
なにか音楽にも似たハーモニーを感じさせてくれる。
3番目の写真は庵治の石切り場から切り出された花崗岩の敷石の様子。
豪快で様々な表情をみせる花崗岩の美しさが底光りしている。
流正之氏は2018年に亡くなったけれど、その名をあまり知らなかった頃に
札幌に来られたとき、建築家グループの会合にいきなり
「みなさ〜ん、流正之で〜す」と大声で入り込んできて心を鷲づかみされた(笑)。
そう、石の訴求力にも似た人間力を感じていたのでしょうか。
四国村でその造形をたくさん見て、また足下で見て踏んで強く感覚させられた。
欧米はずっと石の住宅文化だけれど日本は基本、木の住宅文化。
しかし石もまた人間感受性に大きく係わってきていて根源的だと思います。
飛鳥の石舞台など、スピリチュアルなパワーを感じさせられる。
人間、最後は石だという実感も年とともに強くなってきます(笑)。
English version⬇
[Shikoku Village Coloring and Culture Shikoku Living Space Exploration-7]
Our company building is mainly composed of concrete blocks.
Brick is also piled up on the outer skin, and it is basically composed of stone-based materials.
I myself have “Muro-Muro” as a production facility for the food manufacturing industry that my parents started.
Because it was the earliest concrete building
Somehow I continued to feel a sense of intimacy.
Without noticing it at all, it was decided to build a new house as a dual-purpose house
When the completion ceremony was held by selecting the insulation method outside the concrete block
The opportunity came, “Well, what should I talk about?”
So, as I kept looking at the walls of the block, I was reminded of the architecture that my parents had built.
I was completely unconscious, but I said, “Yes, that’s the reason.”
The memory that I was surprised at remains vivid.
He was made to laugh at how he was alive.
If it’s imadoki, it’s likely to be kicked by Chico-chan (laughs).
On the other hand, Kami seemed to like stones too.
For that reason, he was very interested in concrete block houses.
By the way, on the gravel road in Takino Park, where her daughter used to go when she was young.
She was reluctantly messing around with stones (laughs).
There is a history of that, but Shikoku Village in Yashima, which preserves the living space of Shikoku,
The famous Aji stone production area was right on the opposite bank, and I settled there.
It is full of stone sculptures and paving stones by sculptor and landscape architect Masayuki Nagare.
Aji stone is known as a popular stone material for graves,
Similarity with concrete blocks can be felt.
Is it a big attribute that it is easy to process?
As for the work of Masayuki Nagare in Shikoku Village, “Some ga Taki” in the top photo is a white eye.
This uses abundant stones that were used as the foundation of private houses in the Meiji and Taisho eras.
The cornerstones that supported the sound of the flowing waterfall and the lives of many people at their feet
It makes me feel a harmony similar to music.
The third photo shows the granite paving stones cut out from the quarry in Aji.
The beauty of granite, which is dynamic and shows various expressions, is shining.
Masayuki Nagare died in 2018, but when he didn’t know the name very much
When he came to Sapporo, he suddenly went to an architect group meeting
“Minasa-n, Masayuki Nagare-su” came in loudly and grabbed his heart (laughs).
Yes, did he feel a human power similar to the appealing power of stones?
I saw a lot of the sculptures in Shikoku Village, and when I saw them under my feet, I was strongly impressed.
Western countries have always been a stone housing culture, but Japan is basically a wooden housing culture.
However, I think that stones are also fundamentally related to human sensitivity.
You can feel the spiritual power of Asuka’s stone stage.
The feeling that human beings are stones at the end grows stronger with age (laughs).
Posted on 2月 16th, 2022 by 三木 奎吾
Filed under: 住宅マーケティング, 日本社会・文化研究
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