本文へジャンプ

【水木しげるからいっとき、スピンアウト・・・つげ義春へ】


 旅をするとそこで出会う情報の「宝庫」に刺激されて、どんどんとその領域が拡大してしまう。いまは、鳥取県境港市が市を挙げて観光活性化の起爆剤にしている水木しげるをめぐっての情報世界に耽溺しているのですが、その探索の過程でふと「つげ義春が、水木しげるの水木プロダクションというマンガ制作集団に一時期所属していた」という事実に突き当たって、あまりの懐かしさに、ついスピンアウトしてしまった・・・。
 まぁわたし自身の「人生まとめ」的なふり返りとしても、これからの自分自身の旅は機能していく予定なので、まったく目的的には合致する流れだなぁとひとりで腑に落ちている。
 そうなのです、1968-70年当時、戦後学生運動高揚期が青春期であったわたしは、やがて司馬遼太郎の日本人的な歴史文学世界に耽溺していく直前期、巨大な「日本マンガ文化大革命」のただ中でこころが燃え上がっていた。その最絶頂期に雑誌「ガロ」に突然掲載された、つげ義春「ネジ式」に強い衝撃を受けていた。
 「え、水木しげるは、つげ義春をスタッフとして使っていたんだ・・・」という驚き。
 これは、あの時代の空気感覚から「おい、オマエ、この世界のことを忘れたままにしておくのかよ?」と、激しい情熱で呼び戻される衝撃を感じさせられた次第。当然「参りました、いさぎよくその内奥からの叫び声に、身を任せることにいたします」と降参してきてしまっている。
 ・・・ということで、何年も仕舞い込まれていた写真の記念碑的な「記録本」を眺め始めていた。
 はじめて読んだ「ガロ」は、当然、いま手許にはない。というか、そういったマンガ本の類いはその後の人生流転に付随する住居移転の結果として「もののあはれ」となってしまっている。写真の本は新潮社から2014年に発刊された本。ふと気付いて買い求めていた。ただ、その購入動機はすぐに読みたい、ではなくそのうち「ふりかえる」ときのため、と思って購入していたモノ。
 今回の水木しげるとつげ義春の「線」のつながりの発見は、だんだんラストのライフテーマとも重なってくるように思われてきております。
 
●お知らせ
拙書「作家と住空間」幻冬舎から電子書籍で発刊
お求めはAmazonで。
https://amzn.asia/d/eUiv9yO

English version⬇

[From Shigeru Mizuki to Iki, Spinning Out… to Yoshiharu Tsuge]
conflict between life and the culture of expression. Japan’s world-class “Manga Cultural Revolution” was exploding at the same time. I thought it was time to confront it once again. …

 When I travel, I am stimulated by the “treasure trove” of information I encounter there, and the realm of information expands more and more. In the process of my search, I suddenly came across the fact that “Yoshiharu Tsuge belonged for a time to a manga production group called Mizuki Productions,” which is owned by Shigeru Mizuki, and I was so nostalgic that I spun out. I was so nostalgic that I spun out of the page….
 Well, my own journey will also function as a “summary” of my own life, so I am convinced that this is exactly the right course of action for my purpose.
 I was in my youth from 1968 to 1970, when the postwar student movement was in full swing, and just before I became absorbed in the Japanese historical literature of Ryotaro Shiba, my heart was burning in the midst of the huge “Japanese Manga Cultural Revolution”. At the height of the revolution, Yoshiharu Tsuge’s “Nejishiki,” which suddenly appeared in the magazine “Garo,” had a strong impact on him.
 I was surprised that Shigeru Mizuki was using Yoshiharu Tsuge as a staff member.
 This was a callback from the atmosphere of that era, “Hey, omae, are you going to leave this world behind you?” I felt the shock of being called back to the world with intense passion. Naturally, I have surrendered, saying, “I am here, and I am going to let myself be overcome by the cry from deep within.
 So I began to look at the monumental “record book” of photographs that had been stowed away for years.
 Naturally, I don’t have the “Garo” that I read for the first time. Or, rather, those kinds of manga books have become a thing of the past as a result of my subsequent life changes and residential relocations. The book in the photo was published by Shinchosha in 2014. I suddenly realized that I had to buy it. However, my motive for purchasing the book was not that I wanted to read it right away, but rather that I wanted to have it for when I “look back” on my life in the future.
 The discovery of the connection between Shigeru Mizuki and Yoshiharu Tsuge’s “lines” seems to gradually overlap with the last theme of my life.
 
●Notice
My book “Writers and Residential Space” is published by Gentosha as an e-book.
Please visit Amazon to purchase it.

コメントを投稿

「※誹謗中傷や、悪意のある書き込み、営利目的などのコメントを防ぐために、投稿された全てのコメントは一時的に保留されますのでご了承ください。」

You must be logged in to post a comment.