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【2016年度日本建築学会賞作品 堀部安嗣「竹林寺納骨堂」-1】




先日まで安藤忠雄「淡路夢舞台」探訪記を書きましたが、夫婦旅で淡路の後、徳島県・三木家住宅を参観。その後、「うだつの街」を見学。その後は徳島から一路南国土佐高知へ。忘れていたのですが、訪問先についてカミさんにはもう1件、高知市の名刹・竹林寺にある「納骨堂」もリクエストしていた。こちらは表題の通り、知人の設計者・堀部安嗣さんの2016年度日本建築学会賞。
建築関係のメディア人間ながら北海道を基盤とする雑誌メディアとしては、本州以南地域の建築動向について耳にはするけれど現地で参観する機会というのはなかなかない。たまたま四国行脚が夫婦旅だったことで今回実現できた。
最初の写真はお目当ての納骨堂の正面外観。この施設は当然ながら竹林寺の境内の奥まったところにある。そこに至るには山門を抜け、本堂や仏塔なども巡って行くことになる。堀部さんの設計趣旨の文章などを見ても、建築はその置かれる環境の中でいのちを得ているもの。多くの歴史的空間環境と「繋がって」存在している。そういうことで建築探訪ながら周辺の様子もルポしながら、数回に分けて探訪記としたいと思います。
自由旅行なので仕事的に調査活動をしっかりするわけではない。事前に情報を細かく入手するような段取り仕事はしておりません。実際に建築に触れてその臨場体験をベースにして、このようにブログで書くことで追体験整理することになります。こういう記述スタイルのほうが面白みも感じ始めています。
行って見て始めて竹林寺という古刹の高知県での存在感を知ることになる。四国八十八箇所第三十一番目の札所で、1300年の歴史を刻んでいる真言宗の寺院。高知市内南東、古くは桂浜とならび月の名所であった五台山にあります。わたしは真言宗の宗徒で、高野山参拝の経験もあるので、やはり親近感がある。南無大師遍昭金剛・・・。

参観の当日朝は、さきに桂浜の風景にたっぷりと癒されてからの参観となりました。四国には新入社員予定者だった大学4年の9月頃に入社先の社長の運転手としてアルバイトした経験がある。四国を一周するイベントの会場巡り。
ふしぎと食べもののこと、なんにでも柑橘ポンカンを搾って食べることが鮮烈な記憶だった。その当時から数えれば半世紀近く経っている。また元気にレンタカーを運転して巡り回っていることが、ありがたく味わい深い。
おっと、まったく目的の建築行脚に進めない(笑)。現場体験は明日以降に。

English version⬇

2016 Architectural Institute of Japan Award for Best Work: Yasushi Horibe “Chikurinji Ossuary”-1
A representative work of architecture by Yasushi Horibe, the first residential work to be covered in the Kansai region. How does it contrast with the Tadao Ando architecture of Awaji Yumebutai? …

I wrote about my exploration of Tadao Ando’s “Awaji Yumebutai” until the other day. After Awaji on a couple’s trip, we visited the Miki Family Residence in Tokushima Prefecture. After that, we visited “Udatsu no Machi” (Udatsu Town). After that, we went from Tokushima all the way to Tosa-Kochi in southern Japan. I forgot to mention that I had also requested one more place for Kami to visit, an ossuary at Chikurinji Temple, a famous temple in Kochi City. This one, as the title suggests, is the 2016 Architectural Institute of Japan (AIJ) Award for its designer, Yasushi Horibe, who is an acquaintance of mine.
As a member of the architecture-related media, but as a Hokkaido-based magazine media, I have heard about architectural trends in the south of Honshu, but I have not had the opportunity to visit the site. We were able to do so this time because our trip to Shikoku happened to be a couple’s trip.
The first photo shows the front exterior of the ossuary we were looking for. Naturally, this facility is located in a secluded part of the Chikurin-ji temple grounds. To get there, we had to pass through the temple gate, and then around the main hall and pagoda. The architecture, as seen in Mr. Horibe’s description of the purpose of the design, is a building that derives its life from the environment in which it is placed. It exists “connected” to many historical spaces and environments. Therefore, I would like to write about my architectural explorations in several parts, reporting on the surroundings as I visit the buildings.
Since this is a free trip, I will not be doing a lot of research. We do not work to obtain detailed information in advance. I will actually touch the architecture and based on that realistic experience, I will relive and organize it by writing in this way on my blog. I am beginning to find this style of writing more interesting.
I will learn about the presence of an ancient temple called Chikurinji in Kochi Prefecture only after I go and see it. It is the 31st temple of the 88 temples in Shikoku, and is a Shingon Buddhist temple with a history of 1,300 years. It is located southeast of Kochi City on Mount Godaisan, which, along with Katsurahama Beach, was once a famous moon viewing spot. I am a member of the Shingon sect and have visited Koyasan, so I feel a strong affinity with the temple. Namu Daishi Hensho Kongo…

On the morning of the day of the visit, I was first treated to the scenery of Katsurahama Beach. I had a part-time experience in Shikoku as a driver for the president of the company I was working for around September of my fourth year of college, when I was a prospective new employee. Touring the venue for an event that circled Shikoku.
It was a vivid memory of fushigi, food, and squeezing citrus ponkan into everything. If I count from that time, almost half a century has passed. I am grateful that I am driving around in a rental car again.
Oops, I can’t go on to the construction trip, which is my goal at all (laughs). I’ll get back to the site experience tomorrow or later.

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