本文へジャンプ

【埴谷雄高「死霊」5章〜死者(存在)の電話箱・断簡】


 昨日のブログ写真について、ちょっと驚かせてしまったとやや反省気味。
 わたし自身は「どうかなぁ」とは思っていたのですが、高齢期にはカラダにはいろいろなことが起こる。やや不気味と思う可能性はあるけれど、他の部位の病変であればその患部の特定をしても不快の念はあまりないでしょう。目もひとつの器官であり正直にその病変推移を記録登録しておくのは日記的に意味があると思った次第。ご不快な思いをされた方にはお詫びいたします。
 なんですが本日朝、またスマホ写真自撮りで確認したところ、さらに白目部分はより白色化が進行していて、もう数日でほとんど気にならなくなると希望的観測に到達。高齢期に結膜炎を患うことになっても、養生をきちんと考えれば無事回復する実例・実況という趣旨。
 ブログという表現形式が今後どうなっていくのかは不明ですが、現代デジタル時代の「公開日記」形式としては有意義でしょう。文学表現というジャンル自体が未来に展望を見いだせなくなってきている中で、いろいろな個人が「残していく」データ形式としては存続価値はあると思います。たぶんAIの進化によって「人間が考えたこと」の総合化が進んでいってその分析対象になるのでしょう。
 で、不気味と受け取られるかも知れない写真をどうして公開したか、ですが、ふと自分のなかでどっか繋がっているかもと気付いたのが写真の埴谷雄高氏の「死霊」。第5章に記述された「死者(存在)の電話箱」の表現に発表当時(1976年)強烈なインパクトを受けていたことを回想させられた。
 「死霊」は形而上小説というきわめて特異なものだったのですが、死者に死が訪れるその極限状況を刻々と「伝える」という状況仕立てで、その「書きたいこと」に深く驚き感銘を受けていた。この作品の発表時期にはわたしはすでに就職していて翌日はふつうに勤務なのに、夢中に耽読してしまって、目が冴え冴えと興奮してまったく眠られなくなったのですね。
 そうだよね、死は誰にでもやってくる事柄だけれどそのことについて「コミュニケーション」の一領域と捉えて「実況する」という発想にひどく興奮させられた。人間にとって死を実況することもやがてあり得るのではないか。もしあったら、小説とかの想像世界をはるかに超えるリアルな世界に人類はやがて目覚めていくことになるのではないか。
 まぁ、埴谷雄高氏によって「けしかけられた」そんな内心が類縁的にあるのかも知れません。

●お知らせ
拙書「作家と住空間」幻冬舎から電子書籍で発刊
お求めはAmazonで。
https://amzn.asia/d/eUiv9yO

English version⬇ 

[Yutaka Haniya, “Dead Spirits,” Chapter 5: Telephone Box of the Dead (Existence), Fragments]
Yesterday’s photo may have caused some discomfort. I apologize again. Somewhere deep inside me is the impression of an author I encountered in my youth. The bizarre spectacle of death. …

 I feel a little remorseful for shocking people with yesterday’s blog photo.
I myself had my doubts about it, but various things happen to the body in old age. It may seem a little creepy, but if it were a lesion in another part of the body, I don’t think it would be so unpleasant to identify the affected area. The eye is also an organ, and I thought it would be meaningful to record the progression of the lesion honestly, as if keeping a diary. I apologize to anyone who felt uncomfortable.
 However, when I checked again this morning using a smartphone selfie, the white part of the eye had become even whiter, and I reached the hopeful conclusion that it would no longer be noticeable in a few days. Even if one develops conjunctivitis in old age, this is an example of how proper care can lead to a full recovery.
While it is unclear how the blog format will evolve in the future, it remains a meaningful form of “public diary” in the modern digital age. Even as the genre of literary expression itself seems to be losing its future prospects, I believe that the data format individuals leave behind retains its value. Perhaps with the evolution of AI, the synthesis of “human thoughts” will advance, and this data will become an object of analysis.
As for why I chose to publish a photo that might be perceived as unsettling, it was because I suddenly realized there might be a connection to Haniya Yutaka’s “The Dead Spirit” in the photo. It reminded me of the strong impact I felt when I first read the description of the “telephone box of the dead (existence)” in Chapter 5 when it was first published in 1976.
“The Spirit of the Dead” was an extremely unique metaphysical novel, but I was deeply surprised and impressed by the way it depicted the extreme situation of death approaching the dead, and the way it conveyed that situation. At the time of its publication, I was already employed, and despite having to work the next day, I became so engrossed in reading it that I couldn’t sleep at all, my mind racing with excitement.
That’s right; death is something that comes to everyone, but the idea of treating it as a realm of “communication” and “reporting” it live was incredibly exciting. Perhaps one day, humans will be able to live-stream death as well. If that happens, humanity may eventually awaken to a reality far surpassing the imaginary worlds of novels.
Perhaps such thoughts were sparked by Haniya Yutaka’s work.

●Announcement
My book “Writers and Living Spaces” has been published as an e-book by Gentosha.
Available for purchase on Amazon.

 
 

コメントを投稿

「※誹謗中傷や、悪意のある書き込み、営利目的などのコメントを防ぐために、投稿された全てのコメントは一時的に保留されますのでご了承ください。」

You must be logged in to post a comment.