
写真と本文は関係ありません。これは福岡城のお濠のカメさんたち。
昨日書いたブログ記事で、iPhoneのFaceBookアプリから「このページは現在ご利用いただけません」というアラートが出て、その下に「更新」という選択ボタンが表示されそこをクリックするように誘導されるけれど、さっぱり無反応で、さてどうするか、という状態を記述させていただきました。
わたしももう35年以上のパソコン・スマホ利用歴ですが、Macの方であればそれなりにあれこれと設定を確認しながら、総合的に判断を下していくことに慣れています。しかしスマホiPhoneの方は運用操作自体は慣れていても、設定をあれこれいじくり回すのはツラい。なにより視野範囲があれだけしかなくさまざまにアタッチすべき項目があると、正常で冷静な選択判断を下し続ける自信も根気もない。なのでスマホ関係トラブルは、娘にヘルプをお願いしております。
娘の判断としては最終的にはいったんアプリ自体を削除して入れ替えるというような指示を下してきた。まぁわたしとしてもそういうことになるかなぁと覚悟してはいた。一方パソコンMacでこの状況についてのトラブルシューティング検索でこのアラート画面を入力して検索すると、どうもFaceBook側のトラブルで、ユーザーの側の設定ミスとか使用上のミスではないという案内が多く表示されていた。パソコンMacのトラブルでは札幌市内でも複数箇所で対応してくれる窓口があるけれど、こういったSNSツールでは電話対応窓口も開かれていない<たぶん開設すれば収集がつかないのでしょうね>。娘の判断には妥当性が高いと思えた。
しかし前述のようにスマホを操作してそのアプリだけのことを考えるのは疲れすぎる。こうした場合、いちばん懸念されるのは不用意に取り組んで逆にウィルス感染したり、乗っ取りとかの悪意の仕掛けに乗せられること。そもそもあのアラート画面自体が怪しい。・・・ということでしたが、ウィルス感染などの兆候は見られなかったのでやはり「放置」ということを選択していました。
きのう書いたようにこれもひとつのきっかけと考えSNS対応それ自体について再検討しようということ。この考えは継続していきたい。
で、昨日日中、午前中から徐々にスマホアプリの方で、復元の兆候が見られるようになり、夕方には全般的に自動復元いたしました。FaceBookからはなんの通知もありませんでした。まぁそういうものでしょう。こういうのがWEB環境での「新常識」かと。信頼感とかは皆無のなかでドライに対応して行くべきとつくづくと知らされた次第。
Macには製造業的な信頼関係を持てるけれど、こういうSNSツールになってくると、個別ユーザーのことなどはまったく無視なんでしょうね。仕方ないのでしょう。よく理解できました。以上。
English version⬇
[Neglected iPhone FaceBook app, auto-recovery]
I was informed that there are maintenance problems with social networking tools. Dry new normal environment. Users should also respond with an open mind. …
The photos have nothing to do with the text. These are turtles in the moat of Fukuoka Castle.
In a blog post I wrote yesterday, I described how the FaceBook app on my iPhone alerted me that “This page is currently unavailable,” and then a “refresh” button appeared below it, which led me to click on it, but I had no response at all, so what should I do? I have been using a computer for more than 35 years.
I have been using PCs and smartphones for more than 35 years now, and I am accustomed to making comprehensive decisions while checking settings on my Mac. However, for iPhone users, even though they are accustomed to the operation itself, it is hard to fiddle with the settings. Above all, they lack the confidence and patience to continue to make normal and calm selection decisions when their field of vision is limited to such a large number of items to be attached to. Therefore, I ask my daughter to help me with my smartphone-related problems.
My daughter’s final decision was to delete the application and replace it with a new one. Well, I was prepared for that to happen. On the other hand, when I entered this alert screen in the troubleshooting search for this situation on my Macintosh PC, I found that there were many suggestions that this was a trouble on the FaceBook side and not a mistake in settings or use on the part of the user. There are several places in Sapporo that can help with PC-Mac problems, but there is no telephone support for this kind of social networking tool (perhaps it would be difficult to collect the information if it were opened). My daughter’s decision seemed highly reasonable.
However, as mentioned above, it is too exhausting to operate a smartphone and think only about that application. In such a case, the biggest concern is that the user may inadvertently infect the phone with a virus or be taken advantage of by a malicious device such as a hijacker. In the first place, the alert screen itself is suspicious. However, there was no sign of virus infection, so I chose to “leave it alone”.
As I wrote yesterday, I decided to reconsider the SNS response itself, considering this as another opportunity. I would like to continue this idea.
Yesterday morning, the smartphone application gradually began to show signs of restoration, and in the evening, it was automatically restored in general. Well, that’s the way it is, I guess. I guess this is the “new normal” in the web environment. I am now fully aware of the need to deal with these issues in a dry manner, without any sense of trust.
I can have a manufacturing-like relationship of trust with Macs, but when it comes to this kind of social networking tool, I guess they ignore the individual user at all. I guess it can’t be helped. I understand now. That’s all.
Posted on 5月 19th, 2025 by 三木 奎吾
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