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【50年前に回想復元「石和温泉」と社員旅行文化】



 高齢者専門の精神科医・和田秀樹氏の著作「70歳が老化の分かれ道」を読了しました。氏の高齢期についてのさまざまな情報発出は社会全体に大きな「気付き」をもたらせていると思います。
 これまでの日本社会が経験したことのない長寿命社会が実現してきている中で、社会システムとしてはその財政的危機の側面ばかりが強調されてきている。財務省が「増税」一択のように政治に対して影響力を色濃くさせてきていることの背景には、こうした高齢化社会の財政負担増への危機感があるのでしょう。
 そこにはひたすら貯蓄し続ける高齢層、という刷り込み認識が大きいように思えてならない。しかしどうなのだろうか、と思う。経済面ではこの高齢者が生み出すあらたなタイプの需要とそのマーケットの顕在化という側面があまり注目されていないのではないだろうか。高齢者マーケットというもの。
 和田先生の著作で表現されている現代の高齢者は、少なくとも70代を健康寿命を維持しながら活動的に過ごすことが示されている。自分自身で考えてみても、あたらしい分野への興味を持って「情報市場開拓」的にマーケティングを考えている次第。社会的に「ピンピンコロリ」的消費市場に着目して、その魅力を掘り起こし需要を喚起する動きというのは着目されて然るべきだと思う。和田先生の一連の著作がベストセラーになったりSNSでの情報発信に大きな注目が集まっている状況はその大きなあらわれだろう。
 わたし自身も、この著作の中で深掘りされた年代になって自分自身を掘り下げて見て、そういった前向きな要素に反応させられてきている。そのような動きも実際に顕現してきている。
 写真は先日の環・富士山レンタカー行脚で立ち寄っていた「石和温泉」。武田信玄の本拠地・甲府にほど近い温泉街で、50年前の社会人スタートのころ入社していた会社の社員旅行で来ていたことがフラッシュバックしていた。入社した会社は武田の家臣伝承を持った一族経営の会社で、そうした経緯から甲府にほど近いこの温泉地が社員旅行の旅先に選定されていた。なんか宴会のシメでは「武田節」までが歌われていた(笑)。
 現代ではこういう「社員旅行」文化というものは衰退していると思われ、マーケティング的にも温泉旅館群は苦境にあるのではないかと思い至っていた。個人的にはある感慨、ノスタルジックなそれを感じていたけれど、しかし、マーケティング課題として捉え直してみると、過去の蓄積を活かしての「打つ手」はありえるのではないかとも思えていた。あらたなマーケットへの気付き・・・。

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English version⬇

Ishiwa Hot Springs and Company Travel Culture Recalled 50 Years Ago]
The “company travel culture” is a “cultural legacy” created by postwar economic development. Can’t we unearth this culture and make use of it to expand the market base for the elderly? ……

 I have just finished reading “70 is the turning point of aging” written by Dr. Hideki Wada, a psychiatrist specializing in the elderly. I believe that the various information he has published on aging has brought about a great deal of “awareness” to society as a whole.
 While Japanese society is realizing a longevity unprecedented in the past, the emphasis in the social system has been on the financial crisis aspect of it. The fact that the Ministry of Finance is exerting a strong influence on politics, as if it has a single choice of “raising taxes,” is probably due to the sense of crisis over the increasing financial burden of such an aging society.
 There does not seem to be a large imprinted perception of an elderly population that just keeps on saving. However, I wonder what is going on. In terms of the economy, I think that not much attention has been paid to the new type of demand created by the elderly and the emergence of a market for it. The market for the elderly.
 The elderly of today, as described in Dr. Wada’s book, are shown to be active and maintain a healthy life expectancy at least into their 70s. I myself am thinking of marketing in terms of “information market development” with an interest in new fields. I think that the social “pinprick” consumer market deserves attention for its attractiveness and demand stimulation. The bestseller status of Dr. Wada’s books and the attention paid to information transmission via social networking services (SNS) are major signs of this trend.
 I myself have been inspired by such positive elements of his writings, as I have delved deeper into my own life at the age that he describes in his writings. Such a movement is actually becoming apparent.
 The photo is of Ishiwa Hot Springs, a stopover on my recent rental car trip to Mt. It is a hot spring resort close to Kofu, the home of Takeda Shingen, and I had a flashback to a company trip I took there 50 years ago when I was starting out in the workforce. The company I joined was a family-owned company with Takeda vassal lore, and because of this, this hot spring resort near Kofu had been selected as the destination for the company trip. At the end of the banquet, they even sang the “Takeda-bushi” (laugh).
 I had come to realize that the “company trip” culture seems to be in decline today, and that the onsen ryokan groups may be suffering from a marketing perspective as well. Personally, I felt a certain emotion, a nostalgic feeling, but when I looked at it again as a marketing issue, I thought that there might be a “move” that could be made by utilizing the past accumulation. I am aware of a new market….

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