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【Mac環境のメンテナンス指導に感謝】



わたしはMacを使い続けてもう30年くらいになる計算です。って、いま計算してみて驚いた(笑)。
その分だけ当然加齢してきているので、参照すべき「過去データ」はどんどん積層してしまう。ところがMac本体のディスク領域はどんどん軽量化の方向になって行く。ユーザー側としてはこれまでの情報資産が蓄積されるのに、データ領域は極小化していく。そういう乖離が進行する。
いまわたしがメインで使っているMacは13インチ、M2、2022というMacBookPro。ディスク容量は250GBとなっています。そういうことなので当然、外付けドライブに蓄積データを保存して各データごとに「エイリアス」を作成してデスクトップにリンク設定して、データを扱っています。
しかし30年近い歴史になってくると、大量の「過去からの残滓」も残っていて、本当は「大掃除」しなければならないけれど、メンドくさくてついつい先延ばししてくる。本体ディスクは軽量なので、本当に置いておかねばならないmacOSデータとか、アプリケーション、ユーザデータなどだけに絞っているつもりでも「空き容量」が不足してきて、ついに10%を切ってしまっていた。
そういうふうになってくると、作業していてトラブルの元になる。
ということで、昨日いよいよ取り組んでみることにしたのですが、さすがに最新知見には乏しい。なので、さっそくAppleさんのサポートを受けることになりました。
サポートの担当者も、都合3人が交代で対応してもらえました。なんでも総合案内的なセクションから「写真」専門のセクション、最後はシステムの担当者と代わる代わる対応してくれた。
先方から「画面共有」を受けて直接サポートしてくれる次第。
結果としてはiCloudの50GBの契約・月額130円を承諾して写真データを移行させ、その他システムのスリム化を図ったので「空き容量」は28.8%ほどまで回復してくれました。
Appleさんの担当者の方からも、「これくらいのレベルであればトラブルは回避されるでしょう」というお墨付きをいただけた。めでたし、というところ。

高齢化が進んでいく中で30年もその環境の中で仕事などの活動をしてきたので、どうしても日々のことに追われてしまう。環境メンテナンスというのは非常に重要で困難でもある。謙虚にそのことを受け入れてこういったサポートをお願いすることが適切でしょう。
たぶん、死ぬ直前までいろいろとパソコンを使っていく最初期世代の人間として、心構えとかを書き記しておくこともなにかの役に立つかも知れませんね。

English version⬇

Thanks for the guidance in maintaining the Mac environment.
I was anxious about the Mac environment maintenance efforts. I immediately contacted Apple support. I received various insights that gave me hope for a long life (laughs). Thank you for your help.

I have been using Macs for about 30 years now. I was surprised when I just did the math (laughs).
I am naturally aging by that amount, so the “past data” that I need to refer to is getting stacked up. However, the disk space of the Mac itself is becoming lighter and lighter. The user’s past information assets are accumulated, but the data area is minimized. Such divergence is progressing.
My main Mac is a 13-inch, M2, 2022 MacBookPro with a disk capacity of 250 GB. I have to save the stored data on an external drive, create an “alias” for each data and link it to the desktop to handle the data.
However, after almost 30 years of history, there is a large amount of “residue from the past,” and although I really need to “clean up,” I keep putting it off because it is so tedious. The main disk is lightweight, so even though I try to focus only on macOS data, applications, user data, etc. that I really need to keep, the “free space” is running out, and finally it is less than 10%.
This is the source of trouble when I am working on it.
So yesterday, I finally decided to work on it, but as expected, I am not up to date with the latest knowledge. So, I immediately decided to get support from Apple.
We had three support staff members who took turns to help us. They took turns to help me, from a section that was a general information on everything to a section specializing in “photos” and finally a system representative.
It was up to them to support us directly after receiving a “screen share” from the other party.
As a result, we agreed to a 50GB iCloud contract and 130 yen per month to migrate our photo data and streamline other systems, so they restored our “free space” to about 28.8%.
The Apple representative also gave me his endorsement, saying that at this level, trouble would be avoided. We are very happy about that.

We have been working and doing other activities in that environment for 30 years while the population is aging, so we are inevitably overwhelmed with day-to-day matters. Environmental maintenance is both extremely important and difficult. It would be appropriate to humbly accept that and ask for this kind of support.
Perhaps, as a member of the first generation of people who will use computers in various ways until just before they die, it might be useful to write down some of the things that I am prepared to do.

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